, ,

Doa Nabi Ibrahim AS Ketika Dibakar Di Dalam Api

Dari Ibn Abbas RA, beliau berkata, hasbunallahu wani’mal wakil. 

Kalimah ini menurut Ibn Abbas RA, cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah sebaik-baik pelindung.   

Diucapkan Nabi Ibrahim ketika di dalam api sehingga Allah menyelamatkannya

Dan diucapkan oleh Nabi Muhammad SAW ketika para musuh menakut-nakutkan umat islam.

Dengan berkata mereka telah bersatu untuk menentang umat islam, takutlah kepada mereka. 

Ternyata, ucapan itu, menambahkan lagi keimanan orang Muslim lalu mereka menyebut zikir ini seperti mana disebut di dalam Al-Quran dan hadis:

ٱلَّذِينَ قَالَ لَهُمُ ٱلنَّاسُ إِنَّ ٱلنَّاسَ قَدۡ جَمَعُواْ لَكُمۡ فَٱخۡشَوۡهُمۡ فَزَادَهُمۡ إِيمَٰنٗا وَقَالُواْ حَسۡبُنَا ٱللَّهُ وَنِعۡمَ ٱلۡوَكِيلُ  ١٧٣

173.  (Yaitu) orang-orang (yang mentaati Allah dan Rasul) yang kepada mereka ada orang-orang yang mengatakan: "Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, karena itu takutlah kepada mereka", maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab: "Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung".

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الوَكِيلُ،قَالَهَا إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حِينَ أُلْقِيَ فِي النَّارِ، وَقَالَهَا مُحَمَّدٌ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، حِينَ قَالُوا:إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا، وَقَالُوا: حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الوَكِيلُ

Dari Ibnu Abas RA, “Hasbunallah wa ni’mal wakil (cukuplah Allah (menjadi penolong) bagi kami dan Dia sebaik-baik pelindung) adalah kalimah yang diucapkan oleh Ibrahim a.s ketika dilemparkan ke dalam api.

Muhammad s.a.w juga mengucapkan kalimat itu ketika orang-orang berkata, “orang-orang Quraisy telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kalian, kerana itu takutlah kepada mereka, ternyata ucapan itu menambah kuat iman mereka dan mereka menjawab, “cukuplah Allah (menjadi penolong) bagi kami dan Dia sebaik-baik pelindung".

Kalimah ini adalah kalimah penolong di saat seseorang Muslim berada di dalam kesusahan.  

Jika seseorang mengamalkan kalimah ini dalam masalah yang dihadapinya sama ada masalah kecil atau besar, menurut para ulama’ Allah pasti akan menutupi permasalahannya itu.

 Ketahuilah Nabi Ibrahim AS selamat di dalam api kerana kalimah ini. Sekiranya senantiasa mengucapkan kalimah ini, Allah akan menjadi pelindung kita dan kita pasti akan ditolong.

Raja Namrud memerintahkan tenteranya untuk menghukum Nabi Ibrahim dengan menggunakan kayu sebagai bahan bakarnya. 

Melihat Nabi Ibrahim dibakar hidup-hidup, Raja Namrud dan pengikutnya tertawa. 

Mereka berasa sangat lega dan puas, namun begitu betapa terkejutnya mereka, setelah terpadamnya api yang marak itu, Nabi Ibrahim keluar tanpa sebarang kecederaan. 

Begitulah Allah memberi mukjizat kepada Nabi Ibrahim. Nabi Ibrahim membaca kalimah ‘hasbunallahu wani’mal wakil’ ketika di dalam api tersebut.

Ibrah dari kisah Nabi Ibrahim adalah supaya kita jangan cepat berputus asa apabila berada di titik terendah di dalam hidup, ketikamana hidup ditimpa ujian bersilih ganti. 

Bacalah zikir tersebut. Dengan izin Allah, rezeki dipermudahkan dan kita dapat keluar dari masalah

Allah akan memberi sesuatu yang lebih baik dari apa yang kita minta, harta yang banyak dan rezeki yang berlimpah. 

Dengan begitu, kita dapat hidup bebas dengan tenang, berkecukupan tanpa hutang.

Rujukan:

Al-Qur’anul Karim, Surah Ali-‘Imran: 173

Sahih al-Bukhari, no. Hadith 4563

Jurnal Muslim, Doa Nabi Ibrahim AS Ketika Dibakar Di Kobaran Api-Kajian Ust. Khalid Basalamah

Pecinta Rasullullah SAW, Doa Yang Dibaca Nabi Ibrahim Ketika Dibakar Hidup-hidup Oleh Raja      Namrud dan Pasukannya.

What do you think?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%