Search Results for:

  • ,

    Dunia Tempat Bercucuk Tanam

    Dunia ibarat ladang kepada manusia untuk bercucuk tanam dengan amalan kebajikan dan ketaatan, tetapi ia bergerak dengan pantas seperti air hujan yang turun. Dunia ini umpama jambatan menuju ke akhirat yang kekal abadi. Ulama juga mengumpamakan dunia sebagai ladang untuk bertanam, manakala akhirat pula diibaratkan tempat menuai hasil. Justeru, dalam kesempatan yang ada, setiap mukmin […]

  • ,

    It’s Okey Not To Be Okey!

    Hidup kat dunia ni tak pernah surut dengan ujian, kadang kita nampak je orang tu macam takde apa-apa, tapi betulke dia takde apa-apa? Selalu nampak dia gembira, macam dia takde masalah kat dunia ni, pendek kata semuanya dia nampak okey. Dan kita? Kita pon macam biasalah, ada ujian kita, ada bahagian untuk kita hingga kadang […]

  • ,

    Larangan berpuasa selepas Nisfu Syaaban

    Nisfu merupakan perkataan dari bahasa Arab yang bermaksud separuh atau setengah.  Jadi Nisfu Syaaban merujuk kepada pertengahan bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah pada malam 15 Syaaban. (2) Apabila telah tiba pertengahan bulan Syaaban, ini menandakan bulan Ramadhan sudah sangat hampir.                   “Jika telah tersisa separuh bulan Sya’ban, maka janganlah […]

  • ,

    Kisah Si Gelandangan

    “Pakcik ni kawan ayah.” Waktu inilah kali pertama aku mengenalinya. Seorang pakcik berpakaian lusuh, rambutnya kusai, tapi hairan, tersangatlah hairan. Muka pakcik sangat bersih. Tak macam muka gelandangan lain, tiada sebarang conteng kotoran di wajahnya. Tangan pakcik berdebu sedikit walaupun kukunya panjang tapi tiada kotoran hinggap di celah kukunya. Kaki pakcik ditutupi dengan kasut tertutup […]

  • , ,

    Mencintai Kekasih Allah

    Cinta adalah ungkapan yang sering diucapkan. Kalimah cinta menggambarkan perasaan sangat sayang terhadap sesuatu atau seseorang sama ada antara suami dan isteri; ibu dan anak; sesama kaum keluarga serta kaum kerabat. Cinta itu bukan sekadar tumbuh subur di dalam jiwa bahkan suatu tindak tanduk yang dapat diukur melalui tingkah laku seseorang. Sebagai Muslim, kita tidak […]

  • ,

    Kejar Dunia VS Kejar Akhirat

    Jika kita terlalu fikiran dunia, mungkin akhirat kita semakin menjauh. Bukan salah untuk fikirkan dunia, cuma akhirat itu matlamat utama kita. Jika kita ingin lihat dunia, kembaralah ke serata dunia, tapi jangan lupa untuk bawa akhirat bersama. Ketika kita ingin melihat kebesaran-Nya, jangan kita berkira tentang duit & halnya. Mengembaralah dengan niat untuk tadabbur alam. […]

  • ,

    Panduan Puasa Ramadan 2019

    Kurang dari sebulan sahaja lagi, umat Islam bakal menyambut bulan Ramadhan bagi tahun 2019. Khabarnya tarikh mula puasa pada tahun 2019 adalah pada 6 Mei 2019, iaitu bersamaan dengan tahun 1440 Hijrah. (1) Puasa merupakan rukun Islam yang keempat dan wajib dilaksanakan oleh setiap umat Islam yang cukup syarat. Tuntutan menunaikan ibadah puasa telah termaktub dalam Al-Quran sebagaimana […]

  • ,

    Mainan Fantasi Generasi Kini

    Dengan Namamu Ya Allah, Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Mengasihani. Bermulalah kisah di sebuah sekolah. *Batuk seketika* “Net ne net, ne ne ne net….Bla***p*n*!!!” sekumpulan pelajar menyanyi beramai-ramai. “Allah, terkejut ustajah..” balas ustazah kepada anak muridnya. Kemudian, ustazah tersebut menyambung perbualan mereka. “Awak tahu ke maknanya?” Seorang murid yang perasan tentang pertanyaan tersebut membalas, “Tak […]

  • ,

    6 Buah-Buahan yang Disebut Dalam Al-Quran

    Al-Quran merupakan kitab terulung dalam agama Islam. Ianya merupakan kitab lengkap yang merangkumi semua benda yang diperlukan sebagai panduan untuk kehidupan manusia sejagat, khususnya umat Muslim. Tahukah anda, dalam kitab Al-Quran diceritakan secara berulang-ulang tentang beberapa jenis buah? Banyak kandungan ayat AL-Quran yang menyeru agar manusia memikirkan tentang kebesaran  Allah S.W.T. Antaranya tentang bagaimana ALLAH […]

  • ,

    Budak-budak Sekarang…

    *Bunyi mesej diterima melalui whatsapp* “Assalamualaikum beb, please help me? Buntu ni..” mesej Cikgu B (bukan nama sebenar) kepada kawannya T. “Waalaikumussalam, ye kenapa wehh?” Cikgu T balas dan terus menekan butang hantar. “Aku penat sangat, dah fikir macam-macam cara nak urus budak- budak ini ” keluh Cikgu B didalam mesej seterusnya. “Jadi guru ini […]

  • ,

    Jual-lah Betul-betul!

    Assalamualakum w.b.t kepada pembaca yang budiman, Masa semakin pantas dengan teknologi, Manusia juga semakin leka dan berebut-rebut mencari rezeki, Hingga ada yang tidak hiraukan halal toyyiban dalam perniagaan, Barangkali perbuatan tersebut menjadi kebiasaan dan ikutan. Ya, ikutan dan kebiasaan adalah dua perkara yang susah diubah dalam hidup bergelar insan. “Eh, dia jual benda tu elok […]

  • ,

    Nilai Sebuah Mahabbah

    Mahabbah bermaksud pengorbanan, perjuangan, takwa, keadilan, kejujuran, amanah dan bertanggungjawab. Mahabbah ada dalam jiwa setiap manusia, tidak kira orang itu Muslim, bukan Muslim, baik atau jahat sekali pun. Mahabbah meliputi manusia sesama manusia, manusia dengan makhluk lain dan manusia terhadap Allah SWT Pencipta seluruh alam. Mahabbah boleh berlaku melalui beberapa cara iaitu ucapan, percakapan, hati, […]