Search Results for:

  • ,

    Nak Belajar Cara Jimat Di Tempat Kerja?

    Nak Jimat Sehingga RM3528 Setahun Sambil Bawa Bekal Ke Tempat Kerja? Korang ingat tak masa zaman sekolah dulu-dulu bawa bekal ke sekolah? Lepas tu kongsi makanan dengan kawan-kawan lain. Macam- macam jenis makanan dapat rasa. Kadang-kadang duduk kat kantin, kadang-kadang duduk bawah pokok sambil makan bekal makanan. Best kan? Tidak kira kerja di pejabat, kilang […]

  • ,

    Tuhan Bukan Ada Pada Saat Kita Bersedih Saja

    Tuhan bukan ada pada saat kita bersedih saja. Itulah yang cuba diri ini tanamkan sedalam mungkin dalam hati. Kerana sejak kebelakangan ini, terlintas di fikiran. Kenapa saat kita sedih, lemah dan berputus asa saja baru kita mengingati Allah. Bukanlah ia perkara yang tidak baik. Malah itulah objektif utama sang hamba diuji Tuhan, agar kembali semula […]

  • ,

    Kita Adalah Penyampai Bukan Penghukum

    Kehidupan sebagai seorang hamba Allah,pasti kita tidak dapat lari dari melakukan kesilapan. Kita percaya, ramai manusia pelaku maksiat di luar sana yang jauh di dalam hati mereka ingin bertaubat, ingin berubah menjadi lebih baik, cuma mereka tiada motivasi, tiada orang yang datang membantu mereka. Saat mereka rasa mereka hampir lemas dengan dosa, tiada orang yang […]

  • ,

    Sahabat Syurga (bahagian 2-akhir)

    Setelah 2 tahun berkhidmat, kau mula mengorak langkah ke fasa dan kehidupan yang baru. Hasratmu akhirnya menjadi kenyataan dengan izinNya. Kebahagianmu adalah kebahagiaanku jua. Aku gembira melihatmu bahagia bersama insan tersayang. Jadilah isteri yg solehah seperti yang kau impikan. Membina mahligai yang mawardah warahmah. Semoga kehadiran temanmu itu memberi kekuatan, perlindungan dan ketenangan dalam menjalani […]

  • ,

    Sahabat Syurga (bahagian 1)

    Kekecewaan itu mengajar erti pengharapan pada tuhan. Tanpa kegagalan hari itu mana mungkin terjadinya kebangkitan pada hari ini. Pengalaman lepas mengajarku erti keikhlasan, pengorbanan dan kesetiaan dalam sesuatu hubungan. Ku akur dengan pengalaman lalu dan meneruskan perjalanan hidupku bersendiri dengan meletakkan pengharapan sepenuhnya pada Dia yang Esa. Perasaanku mula kosong untuk mengenali dan mencari sahabat. […]

  • ,

    Melukis Di Atas Pasir

    Jordan, tepat jam 2.30 pagi, 30 September 2016. Itu detik yang paling jelas terpahat dalam ingatanku. Selepas menerima khabar bahawa ayahku semakin tenat, ku gagahkan diri solat dalam dingin salju. Doa kudus ku panjatkan buat ayahku yang jauh di mata. Saat kepala direbahkan di atas katil, terpapar satu pesanan ringkas baru diterima daripada abang sulungku […]

  • ,

    Apa Yang Kau Takutkan Sebenarnya?

    Ada seorang guru yang mengajar di sebuah sekolah di hujung kampung. Guru tersebut terkenal dengan kealimannya dalam bidang ilmu agama. Beliau amat dihormati oleh masyarakat setempat. Beliau juga merupakan guru kesayangan pelajar-pelajar di sekolahnya. Pihak sekolah telah menobatkan beliau sebagai guru cemerlang sekolah walaupun usianya masih muda. Suatu hari, guru muda tersebut memanggil empat orang […]

  • , ,

    Enggan Bersatu Punca Islam Mundur

    Rasulullah telah buktikan hanya ketakwaan senjata paling berkesan pertahan agama dan tanah air tercinta. Perubahan peradaban manusia berlaku amat pantas. Islam yang suatu ketika dulu begitu gemilang, kini jatuh tersungkur di tangan Barat yang mendominasi dunia terutama dari segi ekonomi. Umat Islam dalam sejarah adalah kuat serta pernah menakluki dua pertiga dunia, tetapi pada hari […]

  • ,

    Superhero Anak-anak

    Assalamualaikum w.b.t. Alhamdullilah, selesai sudah peperiksaan besar buat adik-adik yang berumur 12 tahun. Penulis doakan semoga kejayaan milik kalian semua! Penulis pasti ibubapa di luar sana tidak sabar-sabar menunggu hasil daripada anak masing-masing. Semoga semuanya bakal bahagia dan redha dengan sebarang keputusan yang bakal diterima oleh anak-anak. Ibubapa yang hebat adalah ibubapa yang “superhero” dalam […]

  • ,

    Bukan Semua Orang Ingat Tuhan

    Assalamualaikum w.b.t… Zaman milenia kini telah menjadikan manusia menjadi lebih pantas dan maju berbanding dahulu. Namun, sikap dan nilai agama di dalam diri masih lagi di ambang kejatuhan sejak kemerdekaan berlaku. Walaupun realitinya tidak semua muslim di Malaysia seperti berkenaan tetapi masih wujud insan-insan yang sering alpa. Amatlah menyedihkan perbuatan-perbuatan yang menjadi kebiasaan tidak diubah. […]

  • ,

    Fikiran Si Antagonis Kehidupan

    Hakikat sebuah perjalanan yang tidak pernah menjadikan penat sebagai ancaman diprinsipkan dalam diri seseorang yang aku kagumi. Bukan mudah. Bukan susah. Tidak penat yang aku maksudkan adalah tidak pernah takut pada setiap langkah, tidak pernah takut pada pemikiran kecelaruan atas rekaan fikiran & setiap keputusan yang dibuat. Tidak pernah sekali aku berhenti untuk berprasangka untuk […]

  • ,

    Semangat Patriotik Harus Dipupuk

    Erti kemerdekaan telah lama terpahat dan bertapak dalam sanubari setiap rakyat Malaysia kerana lahirnya semangat patriotisme. Namun, tanpa kita sedari, negara kita telah menghampiri ambang kemerdekaan yang ke-62 dan kian mendekati satu pandangan jauh, Wawasan 2020 yang diilhamkan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad. Marcapada menyaksikan semangat dan erti kemerdekaan dalam diri anak muda pada zaman […]