Search Results for:

  • ,

    6 Buah-Buahan yang Disebut Dalam Al-Quran

    Al-Quran merupakan kitab terulung dalam agama Islam. Ianya merupakan kitab lengkap yang merangkumi semua benda yang diperlukan sebagai panduan untuk kehidupan manusia sejagat, khususnya umat Muslim. Tahukah anda, dalam kitab Al-Quran diceritakan secara berulang-ulang tentang beberapa jenis buah? Banyak kandungan ayat AL-Quran yang menyeru agar manusia memikirkan tentang kebesaran  Allah S.W.T. Antaranya tentang bagaimana ALLAH S.W.T. menciptakan pelbagai tanam-tanaman […]

  • ,

    Budak-budak Sekarang…

    *Bunyi mesej diterima melalui whatsapp* “Assalamualaikum beb, please help me? Buntu ni..” mesej Cikgu B (bukan nama sebenar) kepada kawannya. “Waalaikumussalam, ye kenapa wehh?” Cikgu T balas dan terus menekan butang hantar. “Aku penat sangat, dah fikir macam-macam cara nak urus budak- budak ini, ” keluh Cikgu B di dalam mesej seterusnya. “Jadi guru ini […]

  • ,

    Jual-lah Betul-betul!

    Assalamualakum w.b.t kepada pembaca yang budiman, Masa semakin pantas dengan teknologi, Manusia juga semakin leka dan berebut-rebut mencari rezeki, Hingga ada yang tidak hiraukan halal toyyiban dalam perniagaan, Barangkali perbuatan tersebut menjadi kebiasaan dan ikutan. Ya, ikutan dan kebiasaan adalah dua perkara yang susah diubah dalam hidup bergelar insan. “Eh, dia jual benda tu elok […]

  • ,

    Nilai Sebuah Mahabbah

    Mahabbah bermaksud pengorbanan, perjuangan, takwa, keadilan, kejujuran, amanah dan bertanggungjawab. Mahabbah ada dalam jiwa setiap manusia, tidak kira orang itu Muslim, bukan Muslim, baik atau jahat sekali pun. Mahabbah meliputi manusia sesama manusia, manusia dengan makhluk lain dan manusia terhadap Allah SWT Pencipta seluruh alam. Mahabbah boleh berlaku melalui beberapa cara iaitu ucapan, percakapan, hati, […]

  • ,

    Kenapa Perlu Makan Buah Tin

    Buah tin rendah sodium tidak mengandungi garam, lemak dan kolesterol. Namun, mengandungi kalium yang tinggi, kalsium, serat dan zat besi. Malah, kaya dengan benzaldehida iaitu senyawa anti-kanser, betakarotin dan beberapa vitamin penting seperti vitamin A, B, dan C. Pemakanan buah tin secara harian, menjadi ubat yang sangat efektif untuk terapi penyembuhan buasir. Enzim yang terdapat di dalamnya […]

  • ,

    Kebaikan Buah Tin Yang Ramai Orang Tidak Tahu

    Tempoh pembentukan buah tin mempunyai banyak peringkat. Pohon tin jantan (caprifiguier), berperanan penting dalam perkembangan jenis buah Tin. Ia merupakan penampungan bagi lebah-lebah. Silih berganti di atas dahan pohon ini, tiga generasi buah tin, mamme, profichi dan mammoni. Terdapat pula dua generasi (mammoni dan mamme), ia tempat pertumbuhan lebah dan lebah penghuni dua generasi buah tin […]

  • ,

    Salah Satu Buah-buahan Di Syurga

    Tahukah anda yang buah tin adalah salah satu buah-buahan yang ada di syurga? Ia juga mempunyai khasiat yang sangat banyak? Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: Dari Sahih Al-Bukhari, Muhammad s.a.w bersabda: “Kalau aku katakan tentang buah yang diturunkan dari syurga, nescaya aku katakan inilah dia (buah Tin). Kerana buah-buahan syurga tidak berbiji. Oleh itu, makanlah […]

  • ,

    Tetamu Cinta Akan Hadir Bertemu Sang Perindunya

    Wahai Saudaraku, Tidak lama lagi kita akan bertemu KEKASIH yang sentiasa menjadi kerinduan di hati sang ARIFFBILLAH. Tidak lama lagi kita akan menerima kehadiran “TETAMU” yang penuh keberkatan dan kemuliaan di dalamnya. Itulah dia RAMADHAN AL KAREEM. InshaALLAH. Kedatangannya bersama dengan semilir angin kelembutan penuh kasih sayang dan rahmat dari SANG PEMILIKNYA. Kedatangannya membawa sejuta […]

  • ,

    Satu Langkah Dimulai Dengan Niat

    Sebab wujudnya satu langkah dimulai dengan niat baru disusuli langkah kaki. Kau tahu tak, bilamana kita dah cuba tapi kita gagal. Rasa sakit kecewa itu tak sama macam kita sakit sebab menyesal tak cuba. Realitinya, kita takkan pernah mampu buat kerja Tuhan sebab Dia saja yang layak menentukan segalanya. Biar ada air mata darah yang […]

  • ,

    Tanggungjawab Manusia Di Bumi Allah

    أَيَحۡسَبُ ٱلۡإِنسَٰنُ أَن يُتۡرَكَ سُدًى “Patutkah manusia menyangka, bahawa ia akan ditinggalkan terbiar (dengan tidak diberikan tanggungjawab dan tidak dihidupkan menerima balasan)?” (Surah Al-Qiyamah, Ayat 36) Setiap insan perlu tahu tanggungjawab atau peranannya dicipta di muka bumi Allah ini. Kita kena tahu bahawa Allah tidak mencipta makhluknya dengan sia-sia tetapi Allah mencipta setiap makhluknya ada […]

  • ,

    Kewajipan Memelihara Akidah

    Masyarakat Islam yang cemerlang ialah masyarakat yang mengamalkan cara dan amalan hidup selari dengan pengertian akidah sebenar di mana segala urusannya akan tetap berlandaskan pengabdian diri kepada Allah Azza Wa Jalla sahaja walaupun dihambat arus pemodenan. Sebagaimana yang telah digariskan oleh Allah dalam al-Quran yang bermaksud : Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah […]

  • , ,

    Hadirkanlah Rasa Kekesalan Di Hati

    Cinta. Apa itu cinta? Cintakan bunga, bunga kan layu. Cintakan manusia, manusia akan mati. Tetapi cinta akan Allah, Allah sentiasa ada dengan kita. Ada juga pepatah orang melayu, “Cinta itu boleh diumpamakan bagai makan sambal belacan, kalau pedas hingga mengalir air mata, tapi tetap dimakan jua”. Itulah fahaman cinta daripada orang yang berpengalaman atau contoh […]