Search Results for:

  • ,

    Bicara Hati Seorang Anak

    Ibu, sekarang ini anakmu berada di sisimu Aku pulang dengan membawa sejuta harapan Aku ingin melihat Ibu tersenyum seperti dulu Kalau boleh Ibu membuka mata walau sekejap jua Atau Ibu dapat mendengar bicaraku ini Walau apapun terjadi, aku tetap redha dengan ketentuan Ilahi Andainya ditakdirkan ibu akan pergi meninggalkan dunia yang fana ini Aku tetap […]

  • ,

    Bingkisan Hati

    Biarpun aku tidak berdaya lagi untuk bergerak namun aku cuba mengumpulkan sisa-sisa kudrat yang masih berbaki untuk aku menulis lembaran ini, dengan harapan ianya dapat dibaca oleh teman-teman yang sedang mabuk di alam khayalan dan halusinasi ataupun ianya dapat memberi keinsafan kepada generasi baru yang masih belum mengerti erti kehidupan. Dulunya aku seorang periang. Aku […]

  • ,

    Ekslusifkan Hatimu

    “Hati-hatilah dengan hati, check in hati dengan norma kebaikan, check out hati dengan berserah kepadaNya.” Pada pandangan saya, ‘eksklusifkan hatimu’ adalah perbuatan yang menjaga hati umpama menjaga barang yang amat berharga dan mahal untuk dimiliki atau dengan kata lain ia tidak murah untuk diberikan kepada sesiapa. Mengapa saya mengibaratkan hati itu mahal? Hal ini kerana,hati […]

  • ,

    Bicara Soal Jodoh Atau Kematian?

    Pada zaman ini, ramai manusia bercakap tentang soal jodoh berbanding daripada kematian. Selalu mencari pasangan awal dan berusaha untuk bersama sama sehingga ke jinjang pelamin. Ujian selalu menimpa diri untuk menguji hati untuk kesetiaan pada Ilahi atau makhlukNya Cinta dan sayang itu lumrah manusia, yang terkeluar dari lumrah adalah cara kita mengurus lumrah perasaan dan […]

  • ,

    Hargai Tradisi Nabi

    “Naurah ada ziarah ibu?” Sengaja Safiah tanya soalan itu. Riak wajah Zinnirah berubah lantas menjawab, “Susahlah soalan ni. Ada soalan lain?” “Dia kena ingat, berkahwin bukan lesen putus silaturahim.” “Astaghfirullahal’azim.” Zinnirah enggan beremosi. “Sejak kahwin, lupa terus asal usul. Kalau takda kepentingan, jangan harap nak jenguk ibu!” Safiah makin meluap. “Laa ila ha illallah, Muhammad […]

  • ,

    Logik Liberal VS Logik Iman

    Baru-baru ini, Yamna dan rakan sekerja ada kursus Pemantapan Aqidah. Sedang berbincang, seorang ahli bersuara, “Saya tak setuju Rahul jadi ketua. Siapa pilih dia?” Hawwa’ mencelah, “Dia lebih layak daripada lantik Zuhri kaki judi.” “Astaghfirullah. Susah nak percaya.” “Yang aku tak faham, dia benarkan pameran arak dan konsert lesbian. Macam tu ke ketua?” “Sedap membawang […]

  • ,

    Merebut Cinta Allah

    “Aku tak fahamlah, kenapa dia nak buat projek wakaf?” Musleh memprotes. “Mungkin nak kejar pangkat. Tak pun gila glamer.” Arissa juga bersikap dingin. “Astaghfirullah. Bawa bertenang. Bukankah dia dah terangkan secara komprehensif? Kalau tak puas hati, tanya sendiri.” Ayraa mendamaikan ahli jawatankuasa. “Tahun lepas, projek taffaquh remaja. Tahun ni, kelas tahfiz. Sekarang, wakaf. Apa benda […]

  • ,

    I Understand How You Feel

    Hye you, I understand how you feel. I understand the struggle and pain that you had gone through or you are currently undergo the pain right now. But trust me, even you clicking and choosing to read my post right now is also the guidance from Him as a relieve for you. I definitely hope […]

  • ,

    Bermuhasabah Diri Dalam Mengejar Duniawi

    Tidak Allah S.W.T jadikan manusia itu selain untuk beribadat kepadaNYA. Sebagaimana firman ALLAH S.W.T dalam surah Ad-Dhariyat ayat 56 yang bermaksud, “Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu”. Walau bagaimanapun, sudah menjadi lumrah kehidupan untuk setiap manusia itu berusaha mencari dan menjalani kehidupan terbaik di dunia yang […]

  • ,

    Ketidaksempurnaan Si Pemakai Hijab

    Pengertian Hijab pada akhir zaman sering disalah ertikan. Mereka menganggap hanya sebilangan mukmin sahaja yang berhak menyarung hijab. Mereka seakan takut dengan lidah puaka masyarakat jahil yang seringkali melemparkan tuduhan kesat terhadap si pemakai hijab. Bagi mereka, sehelai kain itu belum mampu menentukan tempat tinggal azali mereka di akhirat. Dan bagi mereka, hanya golongan pendakwah […]

  • ,

    The Thing Called ‘Solat’

    “Solat lah kejap, dah pukul 2100 ni,” monolog Afza sendirian. Laju dia terus pegi masuk bilik air, pakai selipar yang menggerutu permukaannya. Sejuk je air paip tu kena tangan, terasa sedikit damai. Usai ambil air wudhu, pakai telekung yang warna biru cair. Takbir diangkat. Lama tak rasa damai macam ni. Lama tak rasa yang dia […]

  • ,

    Ilmu Dan Amal

    Another qiam Jamaei. 0330 hrs. Jam loceng pelbagai deringan berbunyi. Segenap ruang dekat hall tempat akhawat tidur bising, deringan yang minta untuk bangun. Seakan cakap, “Bangun semua bangun! Allah kejut tu saying.” “Allah rindu tu saying.” Afza bangun, selimut ditarik melepasi kaki. Rasa sejuk menusuk tulang, membuatkan mata rasa nak tertutup kembali. Dalam kabur-kabur, dia nampak dah […]