Search Results for:

  • , ,

    Jom Belajar Kaedah Fiqh Al-Masyaqqah Tajlibu Al-Taysir

    Al-masyaqqah tajlibu al-taysir termasuk antara lima kaedah fiqh yang disebut sebagai al-qawaid al-kubra. Kaedah ini bermaksud kesukaran membawa keringanan. Secara tidak langsung, kaedah ini memberikan gambaran bahawa Islam mempunyai ciri al-wasatiyyah iaitu kesederhanaan, jadi segala perintah dalam agama sesuai dengan batas kemampuan manusia. Malah, Islam juga agama yang waqi’ iaitu berpijak di bumi yang nyata […]

  • , ,

    Jom Belajar Kaedah Fiqh Al-Darar Yuzal

    Al-darar yuzal termasuk antara lima kaedah fiqh yang disebut sebagai al-qawaid al-kubra. Kaedah ini bermaksud kemudaratan dihilangkan. Ia digunakan dalam menentukan hukum bagi masalah baharu yang menimbulkan kemudaratan. Konteks mudarat yang dimaksudkan ialah segala perkara yang menimbulkan kerosakan pada orang lain, termasuklah sesuatu yang menjadi hak mereka. Antara dalil rujukan bagi kaedah ini adalah seperti […]

  • , ,

    Jom Belajar Kaedah Fiqh Al-‘Adah Muhakkamah

    Al-‘adah muhakkamah termasuk antara lima kaedah fiqh yang disebut sebagai al-qawaid al-kubra. Kaedah ini bermaksud adat diterima sebagai hukum. Ia banyak digunakan dalam masalah muamalat dan kehakiman, khususnya berkaitan perniagaan kerana ilmunya luas dan berubah seiring dengan perubahan masa dan tempat. Jadi, apa-apa kebiasaan yang berlaku dalam masyarakat, yang mana ia bersangkutan atau tidak bertentangan […]

  • , ,

    Kesan Penjajahan Brisith Terhadap Undang-Undang Di Tanah Melayu

    Penjajahan British di Tanah Melayu suatu ketika dahulu memberi kesan besar kepada sistem pemerintahan negara. Hal ini adalah kerana mereka turut membawa dan mengaplikasikan undang-undang dari tanah asal British ke Tanah Melayu yang sudah semestinya ada yang bertentangan dengan syariat Islam. Mereka tidak menghiraukan penduduk di Tanah Melayu yang majoritinya beragama Islam. Pihak British telah […]

  • , ,

    Undang-Undang Jenayah Islam Masih Tidak Diamalkan Secara Menyeluruh

    Undang-undang jenayah Islam terbahagi kepada tiga iaitu qisas, hudud dan takzir. Mahkamah di Malaysia pula terdiri daripada Mahkamah Awam dan Mahkamah Syariah. Bidang kuasa Mahkamah Awam lebih besar daripada Mahkamah Syariah. Hal ini adalah kerana Mahkamah Awam merangkumi semua kesalahan jenayah atau sivil yang dilakukan orang Islam atau bukan Islam di Malaysia. Sedangkan, Mahkamah Syariah […]

  • ,

    Kenapa Dipanggil Sebagai Perang Tabuk, Ada Nama Lain Selain Itu?

    Perang Tabuk

    Perang Tabuk berlaku pada bulan Rejab tahun ke-9 hijrah. Perang ini disebut Tabuk kerana diambil dari tempat terjadinya peperangan ini, iaitu di mata air Tabuk, melalui riwayat hadith yang disebutkan dalam kitab Sahih Muslim. Rasulullah bersabda: “InsyaAllah besok kamu akan sampai ke sebuah mata air di Tabuk. Dan kamu tidak akan sampai ke sana sebelum […]

  • , ,

    Kesalahan Yang Dibicarakan Di Bawah Mahkamah Syariah Negeri

    Kuasa Mahkamah Syariah tertakluk di bawah negeri masing-masing bukannya persekutuan. Jadi, kita dapat melihat perbezaan dari segi hukuman yang diberi. Berikut adalah antara hukuman bagi kesalahan yang dilakukan di bawah Mahkamah Syariah. (a) Zina (Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kedah 1988) “Mana-mana orang yang berzina adalah bersalah atas suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dikenakan denda […]

  • , ,

    Sejauh Mana Kita Mengasihi Orang Lain Seperti Kita Mengasihi Diri Sendiri?

    Islam hadir untuk mewujudkan rasa kasih sayang sesama manusia dengan menggalakkan kita berbuat kebaikan kepada orang sekeliling. Hasilnya, akan wujud suasana yang aman, adil malah memberi ketenangan kepada setiap jiwa manusia. Namun, semua ini tidak akan tercapai selagi mana kita masih belum mempunyai hasrat bahawa orang lain juga boleh menikmati kebahagiaan seperti mana apa yang […]

  • ,

    Penyumbang Kemenangan Dalam Perang Hunain

    Walaupun pada awalnya kaum Muslimin menghadapi kekalahan, akhirnya Allah berikan kemenangan kepada Islam pada akhir perang Hunain. Antara faktor kemenangan adalah: 1. Sikap Rasulullah yang tetap teguh dalam peperangan dan tidak mundur mendorong kaum Muslimin untuk terus kekal dalam peperangan. Malah, Rasulullah berani memecut laju keldainya ke barisan orang-orang kafir, sehinggakan Al-Abbas sendiri perlu memegang […]