Search Results for:

  • ,

    Sejauh Mana Pentingnya Badan Eksekutif Dalam Pentadbiran Negara Islam?

    Negara Islam

    Badan eksekutif berperanan untuk melaksanakan peraturan yang diluluskan oleh badan perundangan. Jadi, badan eksekutif terikat dengan keputusan badan perundangan, namun kedua-duanya terletak di tangan seorang ketua negara. Ketua negara sebagai kuasa tertinggi dalam badan eksekutif, malah ketua negara bertanggungjawab untuk memberi jawapan kepada badan perundangan mengenai segala aktiviti kerajaan. Ketua negara perlu melantik wazir (menteri) […]

  • ,

    Agama dan Politik Tidak Boleh Dipisahkan, Tahu Tak?

    agama dan politik

    Korang tahu tak, ada dalam kalangan umat Islam sendiri yang percaya bahawa politik terpisah dengan agama? Sedangkan, Islam begitu menekankan bahawa politik termasuk dalam bidang perbahasan Islam. Kenapa mereka berfikir sebegitu? Sebab mereka telah terpengaruh dengan fahaman oleh pemikir barat yang berterusan mengasingkan agama dan politik, yang juga disebut sebagai negara sekular. Imam Al-Ghazali mengatakan: […]

  • , ,

    Kepentingan Al-Iqrar (Pengakuan) Dan Al-Yamin (Sumpah) Dalam Undang-undang Keterangan Islam

    Al-iqrar dari segi bahasa ialah menstabilkan, ia merujuk kepada pengakuan atau penafian mengenai keterlibatan dalam sesuatu kes. Al-Iqrar sangat penting kerana terdapat hak yang sukar dibuktikan melainkan dengan cara pengakuan, contohnya kes bunuh yang menggunakan ilmu hitam. Dalam hadith riwayat Ahmad dan Abu Daud, diceritakan bahawa ada seorang lelaki datang kepada Rasulullah dan menyatakan bahawa […]

  • ,

    Bagaimana Syariah Islam Berkembang Dari Zaman Rasulullah?

    Syariah Islam bermula dari zaman Nabi, kemudian diteruskan pada zaman sahabat, zaman Umaiyah, dan zaman Abbasiyah sehingga mencapai puncak ketamadunan ilmu dalam Islam. Malangnya, ia menjadi semakin susut setelah Baghdad diserang oleh tentera Mongol sehingga tumbangnya empayar Islam yang agung. Secara tidak langsung, ia turut memberi kesan pada perkembangan syariah Islam itu sendiri. Ditambah pula […]

  • , ,

    Sumber Hukum Islam Berkembang Seiring Perkembangan Manusia

    Sumber-Hukum-Islam

    Korang tahu tak, sebahagian sumber hukum Islam hanya diperoleh pada zaman Nabi Muhammad Sollallaahu ‘Alaihi Wasallam, kemudian sebahagian hukum yang lain pula diperoleh selepas kewafatan Baginda. Secara tidak langsung, kita akan sedar bahawa Islam bukan agama yang jumud atau kolot, tetapi ia berkembang seiring peredaran zaman. Al-Quran hanya menyebut secara asas mengenai sesuatu perkara, setelah […]

  • , ,

    Jom Belajar Kaedah Fiqh Al-Umur Bi Maqasidiha

    Al-umur bi maqasidiha termasuk antara lima kaedah fiqh yang disebut sebagai al-qawaid al-kubra. Kaedah ini bermaksud setiap perkara yang dilakukan bergantung pada tujuannya. Niat sangat penting dalam menentukan sama ada sesuatu amalan itu dilakukan kerana Allah atau hanya untuk mendapatkan pujian manusia. Jadi, kaedah ini dianggap yang paling asas dan penting kerana ia boleh diaplikasikan […]

  • , ,

    Jom Belajar Kaedah Fiqh Al-Yakin La Yazul Bi Al-Shak

    Al-yakin la yazul bi al-shak termasuk antara lima kaedah fiqh yang disebut sebagai al-qawaid al-kubra. Kaedah ini bermaksud keyakinan tidak boleh hilang dengan keraguan. Antara dalil rujukan bagi kaedah ini adalah seperti berikut: Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman: وَمَا يَتَّبِعُ أَكۡثَرُهُمۡ إِلَّا ظَنًّاۚ إِنَّ ٱلظَّنَّ لَا يُغۡنِي مِنَ ٱلۡحَقِّ شَيۡـًٔاۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمُۢ بِمَا يَفۡعَلُونَ […]

  • , ,

    Kisah Abu Dzar Al-Ghifari Dalam Perjalanan ke Perang Tabuk

    Ketika kaum Muslimin dalam perjalanan ke perang Tabuk, para sahabat melaporkan kepada Rasulullah bahawa Abu Dzar tertinggal kerana untanya berjalan lambat. Kemudian, Baginda menyatakan: “Biarkan saja dia, jika dia baik pasti Allah akan mendatangkan dia bersama kamu, dan jika tidak seperti itu, maka sungguh Allah telah melegakan kamu dari dia.” Unta Abu Dzar berjalan lambat, […]

  • , ,

    Jom Belajar Kaedah Fiqh Al-Masyaqqah Tajlibu Al-Taysir

    Al-masyaqqah tajlibu al-taysir termasuk antara lima kaedah fiqh yang disebut sebagai al-qawaid al-kubra. Kaedah ini bermaksud kesukaran membawa keringanan. Secara tidak langsung, kaedah ini memberikan gambaran bahawa Islam mempunyai ciri al-wasatiyyah iaitu kesederhanaan, jadi segala perintah dalam agama sesuai dengan batas kemampuan manusia. Malah, Islam juga agama yang waqi’ iaitu berpijak di bumi yang nyata […]