Search Results for:

  • ,

    Ramadhan Yang Dirindukan

    Assalamualaikum w.b.t kepada seluruh muslimin dan muslimat. Semoga ramadhan kali ini menjadi titik perubahan kita semua pada bulan yang mendatang. Apabila kalian bangun untuk bersahur, pernahkan kalian cuba membuka tingkap atau pintu rumah masing-masing sambil menghidu udara dan suasana di pagi hari di kala ramadhan? Tenang, bukan? Lain rasanya, berbeza udaranya semasa di bulan lain. […]

  • ,

    Peluang Kedua

    Assalamualaikum w.b.t kepada semua. Moga seluruh muslimin dan muslimat berada dalam keadaan sihat hendakNya. Kasih, sayang, cinta, itu, Pasti perlu ada tandanya. Tandanya, Bila aku salah, lemah, Alpa, lupa, leka, lesu, Dan tersasar, Usah kau buta, Tegurilah… Jangan pernah sekalipun engkau lari, Nasihati segala salahku, Jangan pernah kau tinggal sendiri, Agarku tak merana… Daripada: Kumpulan […]

  • ,

    Sebaik-baik Wanita Adalah Wanita Solehah

    Wanita adalah kaum yang dikenali dengan penuh sifat kelembutan, kelemahan dan kemanjaan mereka yang tersendiri. Wanita juga dianggap sebagai penyeri dunia, mewarnai kehidupan fana ini. Kerana dari merekalah, lahirnya keturunan anak cucu Nabi Adam AS. Kerana ketabahan daripada mereka lah menahan sakit perit maka dapat menambahkan zuriat umat kekasih Allah, Nabi Muhammad SAW. Seperti yang […]

  • ,

    10 Keistimewaan Bulan Ramadhan

    “Sesungguhnya telah datang kepadamu bulan Ramadan, bulan yang penuh berkat. Allah telah memfardhukan atas kamu berpuasa di dalamnya. Dibuka di dalamnya segala pintu Syurga, dikunci di dalamnya segala pintu Neraka dan dibelenggu di dalamnya segala syaitan. Di dalamnya ada satu malam yang lebih baik dari seribu bulan (malam lailatul qadar). Barangsiapa tiada diberikan kebajikan malam […]

  • ,

    SESAAT YANG HAMPIR DAN PASTI

    Wahai jiwa yang diredhai Allah, kembalilah dengan redhaNya, nescaya tempat yang baik itu di sisi Allah SWT. Pergilah seantero dunia, berlarilah dalam mencari tempat untuk bersembunyi, pakailah perisai paling kebal di dunia, percayalah, anda tidak boleh lari daripada sebuah kematian. Kematian ialah saat yang begitu hampir bagi kita. Tiada tunda, tiada segera, tiada paksa, tiada […]

  • ,

    Rendahkan Ego Hatimu Bukan Kerna Siapa-siapa

    “Tidak hilang daya untuk berjalan saat hati resah. Maka tetaplah berbalik pada Tuhan.” Hati ini sering berbolak balik kerana hati ini milik Tuhan. Berbolak baliknya hati kita menjadikan kita sering berusaha untuk menetapkannya dengan doa yang kekal di dalam pergantungan Allah. Manusia tidak akan pernah mampu memegang hati manusia yang sentiasa berubah ubah samada menurut […]

  • ,

    Musibah Peluang Untuk Bermuhasabah

    Dunia ini tidak lagi memberikan kebaikan dan keberkatan hidup kecuali kepada orang yang sedia mendengar serta menginsafi diri atau seorang yang memanfaatkan ilmunya untuk menyampaikan kebenaran. Justeru, apa-apa musibah dan bencana yang menimpa, sewajarnya dijadikan renungan dan muhasabah diri. Setiap Muslim wajar merenung apakah kesilapan atau kecuaian yang pernah dilakukan hingga mengundang bala bencana daripada […]

  • ,

    Dunia Tempat Bercucuk Tanam

    Dunia ibarat ladang kepada manusia untuk bercucuk tanam dengan amalan kebajikan dan ketaatan, tetapi ia bergerak dengan pantas seperti air hujan yang turun. Dunia ini umpama jambatan menuju ke akhirat yang kekal abadi. Ulama juga mengumpamakan dunia sebagai ladang untuk bertanam, manakala akhirat pula diibaratkan tempat menuai hasil. Justeru, dalam kesempatan yang ada, setiap mukmin […]

  • ,

    It’s Okey Not To Be Okey!

    Hidup kat dunia ni tak pernah surut dengan ujian, kadang kita nampak je orang tu macam takde apa-apa, tapi betulke dia takde apa-apa? Selalu nampak dia gembira, macam dia takde masalah kat dunia ni, pendek kata semuanya dia nampak okey. Dan kita? Kita pon macam biasalah, ada ujian kita, ada bahagian untuk kita hingga kadang […]

  • ,

    Larangan berpuasa selepas Nisfu Syaaban

    Nisfu merupakan perkataan dari bahasa Arab yang bermaksud separuh atau setengah.  Jadi Nisfu Syaaban merujuk kepada pertengahan bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah pada malam 15 Syaaban. (2) Apabila telah tiba pertengahan bulan Syaaban, ini menandakan bulan Ramadhan sudah sangat hampir.                   “Jika telah tersisa separuh bulan Sya’ban, maka janganlah […]

  • ,

    Kisah Si Gelandangan

    “Pakcik ni kawan ayah.” Waktu inilah kali pertama aku mengenalinya. Seorang pakcik berpakaian lusuh, rambutnya kusai, tapi hairan, tersangatlah hairan. Muka pakcik sangat bersih. Tak macam muka gelandangan lain, tiada sebarang conteng kotoran di wajahnya. Tangan pakcik berdebu sedikit walaupun kukunya panjang tapi tiada kotoran hinggap di celah kukunya. Kaki pakcik ditutupi dengan kasut tertutup […]

  • , ,

    Mencintai Kekasih Allah

    Cinta adalah ungkapan yang sering diucapkan. Kalimah cinta menggambarkan perasaan sangat sayang terhadap sesuatu atau seseorang sama ada antara suami dan isteri; ibu dan anak; sesama kaum keluarga serta kaum kerabat. Cinta itu bukan sekadar tumbuh subur di dalam jiwa bahkan suatu tindak tanduk yang dapat diukur melalui tingkah laku seseorang. Sebagai Muslim, kita tidak […]