Search Results for:

  • ,

    Merebut Cinta Allah

    “Aku tak fahamlah, kenapa dia nak buat projek wakaf?” Musleh memprotes. “Mungkin nak kejar pangkat. Tak pun gila glamer.” Arissa juga bersikap dingin. “Astaghfirullah. Bawa bertenang. Bukankah dia dah terangkan secara komprehensif? Kalau tak puas hati, tanya sendiri.” Ayraa mendamaikan ahli jawatankuasa. “Tahun lepas, projek taffaquh remaja. Tahun ni, kelas tahfiz. Sekarang, wakaf. Apa benda […]

  • ,

    I Understand How You Feel

    Hye you, I understand how you feel. I understand the struggle and pain that you had gone through or you are currently undergo the pain right now. But trust me, even you clicking and choosing to read my post right now is also the guidance from Him as a relieve for you. I definitely hope […]

  • ,

    Bermuhasabah Diri Dalam Mengejar Duniawi

    Tidak Allah S.W.T jadikan manusia itu selain untuk beribadat kepadaNYA. Sebagaimana firman ALLAH S.W.T dalam surah Ad-Dhariyat ayat 56 yang bermaksud, “Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu”. Walau bagaimanapun, sudah menjadi lumrah kehidupan untuk setiap manusia itu berusaha mencari dan menjalani kehidupan terbaik di dunia yang […]

  • ,

    Ketidaksempurnaan Si Pemakai Hijab

    Pengertian Hijab pada akhir zaman sering disalah ertikan. Mereka menganggap hanya sebilangan mukmin sahaja yang berhak menyarung hijab. Mereka seakan takut dengan lidah puaka masyarakat jahil yang seringkali melemparkan tuduhan kesat terhadap si pemakai hijab. Bagi mereka, sehelai kain itu belum mampu menentukan tempat tinggal azali mereka di akhirat. Dan bagi mereka, hanya golongan pendakwah […]

  • ,

    The Thing Called ‘Solat’

    “Solat lah kejap, dah pukul 2100 ni,” monolog Afza sendirian. Laju dia terus pegi masuk bilik air, pakai selipar yang menggerutu permukaannya. Sejuk je air paip tu kena tangan, terasa sedikit damai. Usai ambil air wudhu, pakai telekung yang warna biru cair. Takbir diangkat. Lama tak rasa damai macam ni. Lama tak rasa yang dia […]

  • ,

    Ilmu Dan Amal

    Another qiam Jamaei. 0330 hrs. Jam loceng pelbagai deringan berbunyi. Segenap ruang dekat hall tempat akhawat tidur bising, deringan yang minta untuk bangun. Seakan cakap, “Bangun semua bangun! Allah kejut tu saying.” “Allah rindu tu saying.” Afza bangun, selimut ditarik melepasi kaki. Rasa sejuk menusuk tulang, membuatkan mata rasa nak tertutup kembali. Dalam kabur-kabur, dia nampak dah […]

  • ,

    Medal Untuk Mama

    Terasa bagai mimpi. Pelbagai andaian dalam kotak fikiranku. Mula-mula aku macam nak tarik diri untuk menyertai acara Walkathon Fun Run di tempat kerjaku. Aku masih berbelah bahagi pada mulanya. Namun aku tekad untuk menyertai acara tersebut demi mama. Yup.. demi mama yang aku sayang. Mama.. sahabat baik aku.. Kawan yang sedia dengar coretan kisah suka […]

  • , ,

    Ayah Tetap Ayah!

    “Aisyah mesti tak suka balik rumah kan?” Kak Humaira bertanya kepadaku. Aku hanya menoleh dan melihat anak mata Kak Humaira, tenang dan dalam. Lambat-lambat aku senyum, lalu menjawab, “Tak suka, kak.” Kak Humaira hanya menganggukkan kepala menandakan dia faham. Aku menarik nafas dengan begitu dalam dan menghembusnya perlahan. Keberadaan kami berdua di ruang tamu itu […]

  • ,

    Tamadun Manusia; Perspektif Islam Dan Barat

    Menurut kajian sejarah yang dibuat oleh ahli sejarah barat, manusia mula bertamadun kira-kira 3500 SM. Tamadun Mesopotamia merupakan tamadun pertama manusia. Sebelum bertamadun manusia dikatakan mengamal cara hidup primitif. Zaman ini dikenali sebagai Zaman Prasejarah yang terbahagi kepada empat peringkat iaitu Zaman Paleolitik (Zaman Batu Lama), Zaman Mesolitik (Zaman Batu Pertengahan), Zaman Neolitik (Zaman Batu […]

  • ,

    Bersyukurkah Kita Apabila Diuji Dan Dikasihi Allah?

    Setahun dah berlalu. Kehidupan masih di tahap struggle. Setiap kali ketirisan wang berlaku, Semestinya hati ini sering berbolak balik. Emosi jadi tak stabil, jiwa kacau dan mulalah bertanya, “Ya Allah, kenapa aku yang dipilih untuk menghadapi ujian Mu ini. Sedangkan setiap hari aku diuji diseksa batin begini.” Hati sedih tapi dalam masa yang sama aku […]

  • , ,

    Hero Tak Bergadus

    Pertama sekali Al-Fatihah kepada arwah ma (1965 – 2009). Semoga arwah mendapat kesenangan di alam barzakh dan juga di akhirat kelak. 30/10/2018; genaplah setahun semenjak pembedahan yakni kali kedua dalam hidup aku. Pembedahan melibatkan pembuangan sendi paha yang telah reput akibat terjatuh ketika keluar dari tandas. Dari kecil, tak dapat dikira berapa kali aku jatuh. […]

  • , ,

    Anak Soleh Mahkota Ibu Bapa

    Anak soleh mahkota ibu bapa. Ibu bapa pasti bahagia mempunyai anak sebegini. Kita sudah pasti mengidamkan untuk menjadi anak yang soleh. Ini kerana, ianya dijamin syurga. Ianya boleh dilihat dari pelbagai sudut kaca mata. Dari segi sahsiah, aurat mahupun solat 5 waktu. Jika kita mentaati suruhan Allah dan meninggalkan segala larangannya, ibu bapa tidak akan […]