Search Results for:

  • , ,

    Tiga Sahabat Nabi Tidak Ikut Perang Tabuk

    Ada tiga orang sahabat Nabi yang dicatat kisahnya di dalam Al-Quran mengenai taubat mereka atas ketidak hadiran mereka di dalam perang Tabuk iaitu: 1. Ka’ab bin Malik 2. Murarah bin Rabi’ah 3. Hilal bin Umayyah Mereka bersikap jujur ketika ketemu Rasulullah dan tidak menipu seperti golongan munafik yang memberikan pelbagai alasan ketika tidak ikut dalam […]

  • , ,

    Adab Yang Perlu Dijaga Ketika Menjadi Hakim Di Dalam Islam

    Sebagai hakim yang bertindak untuk mengadili sesuatu kes, mereka sewajarnya mempunyai persediaan yang rapi supaya tidak membuat keputusan dalam keadaan melulu atau terpengaruh dengan faktor luaran mahupun dalaman. Jadi, para ulama telah menggariskan 7 keadaan yang hakim tidak sepatutnya menjatuhkan hukuman agar keputusan yang diberi adalah berdasarkan ilmu dan akal yang waras. Jom kita lihat […]

  • , ,

    Ramai Orang Salah Faham Tentang Hudud Termasuklah Orang Islam Sendiri

    Kesalahan jenayah dalam Islam terbahagi kepada tiga iaitu hudud, qisas dan takzir. Pada kali ini, jom kita lihat tentang hudud. Hudud berasal daripada perkataan had yang bermaksud larangan. Dari segi istilah pula bermaksud jenayah-jenayah yang telah ditetapkan oleh nas al-Quran dan hadis. Jadi, dalam kesalahan hudud mesti dijalankan sebagaimana yang ditetapkan Allah dan Rasul. Jika […]

  • , ,

    Kenapa Masjid Dhirar Diperintahkan Allah Supaya Dirobohkan?

    Ketika Rasulullah dalam perjalanan pulang dari perang Tabuk ke Madinah, turun ayat Al-Quran: Dan (di antara orang-orang munafik juga ialah) orang-orang yang membina masjid dengan tujuan membahayakan (keselamatan orang-orang Islam), dan (menguatkan) keingkaran (mereka sendiri) serta memecah-belahkan perpaduan orang-orang yang beriman, dan juga untuk (dijadikan tempat) intipan bagi orang yang telah memerangi Allah dan RasulNya […]

  • , ,

    Betapa Pentingnya Sistem Kehakiman Islam Di Atas Muka Bumi

    Manusia diciptakan Allah untuk mengurus tadbir perkara-perkara di bumi mengikut kehendak-Nya. Namun, masih ada lagi manusia yang melanggar hukum dan tidak mengikut apa yang diperintahkan. Jadi, bagi mengawal tingkah laku manusia daripada berbuat sesuka hati, Allah telah memberikan penekanan mengenai kepentingan sistem kehakiman ini, antaranya ialah: Allah Subhanahu Wa Taala berfirman: وَأَنزَلۡنَآ إِلَيۡكَ ٱلۡكِتَٰبَ بِٱلۡحَقِّ […]

  • , ,

    Dalil Keutamaan Al-Quran Dan Hadis Dalam Pengajian Usuluddin

    Jumhur ulama bersepakat bahawa sumber akidah ialah al-Quran dan hadis. Antara dalil yang boleh dirujuk adalah seperti berikut: Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman: ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِيٓ أَنزَلَ عَلَىٰ عَبۡدِهِ ٱلۡكِتَٰبَ وَلَمۡ يَجۡعَل لَّهُۥ عِوَجَاۜ “Segala puji tertentu bagi Allah yang telah menurunkan kepada hambaNya (Muhammad), Kitab suci Al-Quran, dan tidak menjadikan padanya sesuatu yang bengkok […]

  • , ,

    Golongan Yang Dikecualikan Daripada Hukuman Jenayah?

    Secara asas, semua orang Islam yang telah baligh dan mempunyai akal yang sempurna perlu bertanggungjawab atas setiap jenayah yang dilakukan, tak kira sama ada dilakukan secara sengaja atau tidak. Namun, ada beberapa golongan yang dikecualikan daripada dihukum. Rasulullah Sollallaahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Diangkat kalam (tidak dianggap berdosa) tiga golongan manusia : kanak-kanak sehingga dia bermimpi […]

  • , ,

    Jom Kita Belajar Istilah Dalam Ilmu Hadis

    Hadis adalah sumber rujukan utama setelah al-Quran. Hadis berasal daripada perkataan al-hadith الحديث iaitu segala yang berkaitan dengan sunnah Rasulullah dan apa yang disandarkan kepada Baginda dari segi perkataan, perbuatan dan pengakuan (takrir). Peribadi Rasulullah adalah yang terpuji. Jadi, sudah semestinya kita perlu meneladani segala yang dilakukan Baginda. Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman: لَّقَدۡ كَانَ […]

  • , ,

    Jenayah Qisas Yang Ramai Orang Islam Tidak Faham

    Kesalahan jenayah dalam Islam terbahagi kepada tiga iaitu hudud, qisas dan takzir. Pada kali ini, jom kita lihat tentang qisas. Qisas dari segi bahasa bermaksud memotong, dari segi istilah pula bermaksud hukuman yang sama dengan jenayah yang dilakukan. Jadi, bunuh dibalas dengan bunuh, luka dibalas dengan luka, cedera dibalas dengan cedera dan sebagainya. Allah Subhanahu […]