Search Results for:

  • ,

    Tetamu Cinta Akan Hadir Bertemu Sang Perindunya

    Wahai Saudaraku, Tidak lama lagi kita akan bertemu KEKASIH yang sentiasa menjadi kerinduan di hati sang ARIFFBILLAH. Tidak lama lagi kita akan menerima kehadiran “TETAMU” yang penuh keberkatan dan kemuliaan di dalamnya. Itulah dia RAMADHAN AL KAREEM. InshaALLAH. Kedatangannya bersama dengan semilir angin kelembutan penuh kasih sayang dan rahmat dari SANG PEMILIKNYA. Kedatangannya membawa sejuta […]

  • ,

    Satu Langkah Dimulai Dengan Niat

    Sebab wujudnya satu langkah dimulai dengan niat baru disusuli langkah kaki. Kau tahu tak, bilamana kita dah cuba tapi kita gagal. Rasa sakit kecewa itu tak sama macam kita sakit sebab menyesal tak cuba. Realitinya, kita takkan pernah mampu buat kerja Tuhan sebab Dia saja yang layak menentukan segalanya. Biar ada air mata darah yang […]

  • ,

    Tanggungjawab Manusia Di Bumi Allah

    أَيَحۡسَبُ ٱلۡإِنسَٰنُ أَن يُتۡرَكَ سُدًى “Patutkah manusia menyangka, bahawa ia akan ditinggalkan terbiar (dengan tidak diberikan tanggungjawab dan tidak dihidupkan menerima balasan)?” (Surah Al-Qiyamah, Ayat 36) Setiap insan perlu tahu tanggungjawab atau peranannya dicipta di muka bumi Allah ini. Kita kena tahu bahawa Allah tidak mencipta makhluknya dengan sia-sia tetapi Allah mencipta setiap makhluknya ada […]

  • ,

    Kewajipan Memelihara Akidah

    Masyarakat Islam yang cemerlang ialah masyarakat yang mengamalkan cara dan amalan hidup selari dengan pengertian akidah sebenar di mana segala urusannya akan tetap berlandaskan pengabdian diri kepada Allah Azza Wa Jalla sahaja walaupun dihambat arus pemodenan. Sebagaimana yang telah digariskan oleh Allah dalam al-Quran yang bermaksud : Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah […]

  • , ,

    Hadirkanlah Rasa Kekesalan Di Hati

    Cinta. Apa itu cinta? Cintakan bunga, bunga kan layu. Cintakan manusia, manusia akan mati. Tetapi cinta akan Allah, Allah sentiasa ada dengan kita. Ada juga pepatah orang melayu, “Cinta itu boleh diumpamakan bagai makan sambal belacan, kalau pedas hingga mengalir air mata, tapi tetap dimakan jua”. Itulah fahaman cinta daripada orang yang berpengalaman atau contoh […]

  • , ,

    Peluang Baru Untuk Berubah

    Sebab yang kuat mengapa Allah perintahkan kepada hambaNya baik lelaki mahupun perempuan agar tundukkan pandangan dan jauhilah diri daripada zina, Allah jua perintahkan supaya lelaki dan perempuan disatukan dalam kehidupan sebagai sepasang suami isteri melalui akad yang sah di sisi Allah dan juga syari’at Islam. Yang halal itu indah. Nak dapatkan Syurga, bukan mudah jalannya […]

  • , ,

    Dosa Tanpa Rasa Penyesalan

    Dialog secara full version sengaja dirahsiakan kerana ia merupakan butiran sulit melibatkan asal-usul keluarga, tempat tinggal, adik-beradik serta lain-lain maklumat yang sangat sulit. Perbualan antara salah seorang pesakit dan merupakan mangsa ‘ibu tanpa nikah’. “Kenapa perlu jumpa saya?” Pesakit seakan bengang. “Maaf ya, saya diamanahkan untuk mengambil keterangan semua pesakit yang melibatkan kes di bawah […]

  • , ,

    Anak Tanpa Nikah?

    Satu nama yang menjadi persoalan ramai. “Kenapa tanpa nikah?” “Eh, anak dia tu sah ke?” “Ish, kenapa lah boleh dapat title tu?” Rata-rata ia sudah menjadi makanan harian, menjadi perbualan orang yang kebanyakan tidak mengetahui punca sebenar masalah itu berlaku. Menghukum? Ya, boleh dikatakan ramai di antara kita lebih suka menghukum sebelum mengetahui kisah sebenar. […]

  • ,

    Peliharalah Bahasa

    Bahasa adalah pertuturan melalui lidah dan mulut yang mengeluarkan kata-kata dan juga percakapan. Melalui bahasa yang baik dan indah ia menjadi ibadah dalam kehidupan kita. Setiap hari kita bercakap mengeluarkan kata-kata dan bahasa, sama ada bahasa yang baik atau sebaliknya. Melalui bahasa dengan memberi salam sahaja kita sudah mendapat pahala di sisi-Nya. Memberi nasihat dan […]

  • ,

    Kita Memilih Untuk Pergi Umrah Tapi…

    Bila ulangkaji kembali pengalaman di blog Hajiku tentang jemputan, benarlah kita mempunyai peluang yang luas untuk memilih 2 minggu dari tempoh 10 tahun, 5 tahun, 2 tahun atau sebagainya untuk meluangkan masa menterjemahkan diri sebagai “hamba’, hanya untuk paling tidak 2 minggu! 2 minggu untuk Sang Pencipta yang memberikan kita cukup sifat untuk berkata-kata, melihat, […]

  • ,

    Mengejar Popular

    Tak pernah terlintas di fikiranku untuk jadi seorang sukarelawan, apatah lagi untuk jatuh cinta dengannya. Dulu aku tak fikir tentang orang lain, tentang nasib orang lain dan  seorang yang bukanlah aktif ketika di alam persekolahan. Yang aku tahu hanyalah bermain media sosial, post di Facebook dan Instagram. Ya, aku rasa duniaku gelap tanpa media sosial. Aku mudah […]

  • ,

    Mayat Hidup Di Hospital

    Assalamualaikum w.b.t kepada semua pembaca yang dikasihi, Moga semuanya berada dalam kesihatan yang terbaik dalam melakukan ibadah di atas muka bumi ini! Beberapa bulan lepas, Emi (bukan nama sebenar) diberikan kesempatan melihat pelbagai ragam manusia yang ditimpa kesakitan di sebuah hospital. Peluang tersebut dirasai kerana bapanya juga kurang sihat seperti mereka yang berada di hospital […]