Search Results for:

  • ,

    Tingkatkan Meter Syukur, Turunkan Meter Membandingkan

    Apabila membicarakan soal takdir, kita seringkali terpedaya dalam persepsi sendiri dan meletakkan diri kita dalam kerangka tidak mampu mengubah apa-apa lalu kita sendiri memilih memenjara diri antara menerima dan kaku tidak berbuat apa-apa. Sedangkan perihal menerima suratan Tuhan itu jauh bezanya dengan menghanyutkan diri ke dalam arus, membiarkan takdir membawa kita ke mana pun. Ya […]

  • ,

    Jejak Gaziantep

    Perempuan Pertama Menangis Di Bumi Syria Buku ‘Lelaki Terakhir Menangis di bumi Syria’ itu saya baringkan di atas meja. Kini saya sudah pun bergelar graduan ijazah pertama dalam jurusan komunikasi. Usai menjalani latihan industri di bawah naungan Majlis Setiausaha Negeri Perak – membuat liputan di program Sultan Perak, membentangkan usul di Dewan Undangan Negeri tentang […]

  • ,

    Jejak Renjuna

    Renjuna Di Sini Bermula Sabtu, pagi mencarang dan menggeridipkan cahaya. Adik lelaki dan saya telah sampai di Kepulauan Teluk Renjuna, Tumpat, Kelantan. Benar ini baru kali pertama saya mendengar nama pulau di Negeri Che Siti Wan Kembang. Pulau yang berpecah-pecah ini dihuni segelintir warga kampung dan kekurangan bermacam hal terutamanya dari segi sumber bekalan air […]

  • ,

    Pesanan Buat Diri

    AZAN – HENTI – SOLAT “Wahai orang-orang yang beriman! Apabila dikumandangkan seruan mengerjakan Solat Jumaat, maka bersegeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah SWT dan tinggalkanlah jual beli (pada saat itu); yang demikian adalah lebih baik bagi kamu , jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya). Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka […]

  • ,

    Kelebihan Menuntut Ilmu Serta Menghormati Para Guru

    “Kenapa ramai guru yang tak tanda tangan buku kehadiran kelas awak ni? Setakat jam 11.00 pagi ni, belum ada cikgu yang masuk ke?” Tanya Cikgu Nazom kepada murid-murid Tingkatan 2A3. Beberapa orang murid menjelaskan bahawa memang belum ada guru yang masuk, kecuali seorang dua. “Mereka tak turunkan tanda tangan,” kata mereka. “Eh! Awak semua ada […]

  • , ,

    7 Tips Hargai Mak Ayah

    Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh! Salam Sejahtera semua! Saya Nurul Ideris. Topik yang Nurul nak kongsi hari ni ialah “7 Tips Hargai Mak Ayah”. Dalam banyak-banyak tajuk, mesti korang tertanya. Kenapa Nurul teruja sangat nak tulis topik ni, kan? Baik, bagi Nurul lah kan… Nurul percaya kita semua sebenarnya sayang sangat dengan mak ayah kita. Cuma, mungkin […]

  • ,

    Bicara Hati Seorang Anak

    Ibu, sekarang ini anakmu berada di sisimu Aku pulang dengan membawa sejuta harapan Aku ingin melihat Ibu tersenyum seperti dulu Kalau boleh Ibu membuka mata walau sekejap jua Atau Ibu dapat mendengar bicaraku ini Walau apapun terjadi, aku tetap redha dengan ketentuan Ilahi Andainya ditakdirkan ibu akan pergi meninggalkan dunia yang fana ini Aku tetap […]

  • ,

    Bingkisan Hati

    Biarpun aku tidak berdaya lagi untuk bergerak namun aku cuba mengumpulkan sisa-sisa kudrat yang masih berbaki untuk aku menulis lembaran ini, dengan harapan ianya dapat dibaca oleh teman-teman yang sedang mabuk di alam khayalan dan halusinasi ataupun ianya dapat memberi keinsafan kepada generasi baru yang masih belum mengerti erti kehidupan. Dulunya aku seorang periang. Aku […]

  • ,

    Ekslusifkan Hatimu

    “Hati-hatilah dengan hati, check in hati dengan norma kebaikan, check out hati dengan berserah kepadaNya.” Pada pandangan saya, ‘eksklusifkan hatimu’ adalah perbuatan yang menjaga hati umpama menjaga barang yang amat berharga dan mahal untuk dimiliki atau dengan kata lain ia tidak murah untuk diberikan kepada sesiapa. Mengapa saya mengibaratkan hati itu mahal? Hal ini kerana,hati […]

  • ,

    Bicara Soal Jodoh Atau Kematian?

    Pada zaman ini, ramai manusia bercakap tentang soal jodoh berbanding daripada kematian. Selalu mencari pasangan awal dan berusaha untuk bersama sama sehingga ke jinjang pelamin. Ujian selalu menimpa diri untuk menguji hati untuk kesetiaan pada Ilahi atau makhlukNya Cinta dan sayang itu lumrah manusia, yang terkeluar dari lumrah adalah cara kita mengurus lumrah perasaan dan […]

  • ,

    Hargai Tradisi Nabi

    “Naurah ada ziarah ibu?” Sengaja Safiah tanya soalan itu. Riak wajah Zinnirah berubah lantas menjawab, “Susahlah soalan ni. Ada soalan lain?” “Dia kena ingat, berkahwin bukan lesen putus silaturahim.” “Astaghfirullahal’azim.” Zinnirah enggan beremosi. “Sejak kahwin, lupa terus asal usul. Kalau takda kepentingan, jangan harap nak jenguk ibu!” Safiah makin meluap. “Laa ila ha illallah, Muhammad […]

  • ,

    Logik Liberal VS Logik Iman

    Baru-baru ini, Yamna dan rakan sekerja ada kursus Pemantapan Aqidah. Sedang berbincang, seorang ahli bersuara, “Saya tak setuju Rahul jadi ketua. Siapa pilih dia?” Hawwa’ mencelah, “Dia lebih layak daripada lantik Zuhri kaki judi.” “Astaghfirullah. Susah nak percaya.” “Yang aku tak faham, dia benarkan pameran arak dan konsert lesbian. Macam tu ke ketua?” “Sedap membawang […]