Search Results for:

  • ,

    Kisah Si Gelandangan

    “Pakcik ni kawan ayah.” Waktu inilah kali pertama aku mengenalinya. Seorang pakcik berpakaian lusuh, rambutnya kusai, tapi hairan, tersangatlah hairan. Muka pakcik sangat bersih. Tak macam muka gelandangan lain, tiada sebarang conteng kotoran di wajahnya. Tangan pakcik berdebu sedikit walaupun kukunya panjang tapi tiada kotoran hinggap di celah kukunya. Kaki pakcik ditutupi dengan kasut tertutup […]

  • , ,

    Mencintai Kekasih Allah

    Cinta adalah ungkapan yang sering diucapkan. Kalimah cinta menggambarkan perasaan sangat sayang terhadap sesuatu atau seseorang sama ada antara suami dan isteri; ibu dan anak; sesama kaum keluarga serta kaum kerabat. Cinta itu bukan sekadar tumbuh subur di dalam jiwa bahkan suatu tindak tanduk yang dapat diukur melalui tingkah laku seseorang. Sebagai Muslim, kita tidak […]

  • ,

    Kejar Dunia VS Kejar Akhirat

    Jika kita terlalu fikiran dunia, mungkin akhirat kita semakin menjauh. Bukan salah untuk fikirkan dunia, cuma akhirat itu matlamat utama kita. Jika kita ingin lihat dunia, kembaralah ke serata dunia, tapi jangan lupa untuk bawa akhirat bersama. Ketika kita ingin melihat kebesaran-Nya, jangan kita berkira tentang duit & halnya. Mengembaralah dengan niat untuk tadabbur alam. […]

  • ,

    Panduan Puasa Ramadan 2019

    Kurang dari sebulan sahaja lagi, umat Islam bakal menyambut bulan Ramadhan bagi tahun 2019. Khabarnya tarikh mula puasa pada tahun 2019 adalah pada 6 Mei 2019, iaitu bersamaan dengan tahun 1440 Hijrah. (1) Puasa merupakan rukun Islam yang keempat dan wajib dilaksanakan oleh setiap umat Islam yang cukup syarat. Tuntutan menunaikan ibadah puasa telah termaktub dalam Al-Quran sebagaimana […]

  • ,

    Mainan Fantasi Generasi Kini

    Dengan Namamu Ya Allah, Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Mengasihani. Bermulalah kisah di sebuah sekolah. *Batuk seketika* “Net ne net, ne ne ne net….Bla***p*n*!!!” sekumpulan pelajar menyanyi beramai-ramai. “Allah, terkejut ustajah..” balas ustazah kepada anak muridnya. Kemudian, ustazah tersebut menyambung perbualan mereka. “Awak tahu ke maknanya?” Seorang murid yang perasan tentang pertanyaan tersebut membalas, “Tak […]

  • ,

    6 Buah-Buahan yang Disebut Dalam Al-Quran

    Al-Quran merupakan kitab terulung dalam agama Islam. Ianya merupakan kitab lengkap yang merangkumi semua benda yang diperlukan sebagai panduan untuk kehidupan manusia sejagat, khususnya umat Muslim. Tahukah anda, dalam kitab Al-Quran diceritakan secara berulang-ulang tentang beberapa jenis buah? Banyak kandungan ayat AL-Quran yang menyeru agar manusia memikirkan tentang kebesaran  Allah S.W.T. Antaranya tentang bagaimana ALLAH […]

  • ,

    Budak-budak Sekarang…

    *Bunyi mesej diterima melalui whatsapp* “Assalamualaikum beb, please help me? Buntu ni..” mesej Cikgu B (bukan nama sebenar) kepada kawannya T. “Waalaikumussalam, ye kenapa wehh?” Cikgu T balas dan terus menekan butang hantar. “Aku penat sangat, dah fikir macam-macam cara nak urus budak- budak ini ” keluh Cikgu B didalam mesej seterusnya. “Jadi guru ini […]

  • ,

    Jual-lah Betul-betul!

    Assalamualakum w.b.t kepada pembaca yang budiman, Masa semakin pantas dengan teknologi, Manusia juga semakin leka dan berebut-rebut mencari rezeki, Hingga ada yang tidak hiraukan halal toyyiban dalam perniagaan, Barangkali perbuatan tersebut menjadi kebiasaan dan ikutan. Ya, ikutan dan kebiasaan adalah dua perkara yang susah diubah dalam hidup bergelar insan. “Eh, dia jual benda tu elok […]

  • ,

    Nilai Sebuah Mahabbah

    Mahabbah bermaksud pengorbanan, perjuangan, takwa, keadilan, kejujuran, amanah dan bertanggungjawab. Mahabbah ada dalam jiwa setiap manusia, tidak kira orang itu Muslim, bukan Muslim, baik atau jahat sekali pun. Mahabbah meliputi manusia sesama manusia, manusia dengan makhluk lain dan manusia terhadap Allah SWT Pencipta seluruh alam. Mahabbah boleh berlaku melalui beberapa cara iaitu ucapan, percakapan, hati, […]

  • ,

    Kenapa Perlu Makan Buah Tin

    Buah tin rendah sodium tidak mengandungi garam, lemak dan kolesterol. Namun, mengandungi kalium yang tinggi, kalsium, serat dan zat besi. Malah, kaya dengan benzaldehida iaitu senyawa anti-kanser, betakarotin dan beberapa vitamin penting seperti vitamin A, B, dan C. Pemakanan buah tin secara harian, menjadi ubat yang sangat efektif untuk terapi penyembuhan buasir. Enzim yang terdapat di dalamnya […]

  • ,

    Kebaikan Buah Tin Yang Ramai Orang Tidak Tahu

    Tempoh pembentukan buah tin mempunyai banyak peringkat. Pohon tin jantan (caprifiguier), berperanan penting dalam perkembangan jenis buah Tin. Ia merupakan penampungan bagi lebah-lebah. Silih berganti di atas dahan pohon ini, tiga generasi buah tin, mamme, profichi dan mammoni. Terdapat pula dua generasi (mammoni dan mamme), ia tempat pertumbuhan lebah dan lebah penghuni dua generasi buah tin […]

  • ,

    Salah Satu Buah-buahan Di Syurga

    Tahukah anda yang buah tin adalah salah satu buah-buahan yang ada di syurga? Ia juga mempunyai khasiat yang sangat banyak? Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: Dari Sahih Al-Bukhari, Muhammad s.a.w bersabda: “Kalau aku katakan tentang buah yang diturunkan dari syurga, nescaya aku katakan inilah dia (buah Tin). Kerana buah-buahan syurga tidak berbiji. Oleh itu, makanlah […]