Search Results for:

  • ,

    Duit – Siapa Yang Tak Nak, Kan?

    Duit… wang… Siapa yang tak nak, kan? Lebih-lebih lagi, zaman sekarang. Semua benda nak kena keluarkan duit. Nak makan, guna duit. Nak belajar, guna duit. Nak pakai kereta, guna duit. Nak masuk tandas, guna duit. Sampai nak minum air kosong pun, guna duit. Asyik- asyik duit je. Bila tengok orang kaya, mulalah kita cakap dalam […]

  • ,

    Kerja Oh Kerja…

    Hai Assalamualaikum. Jawab salam dulu tau… baru sedap nak baca artikel ni. Apa khabar? Kak harap anda semua tetap sihat dan cergas.Kali ini kak hajah nak tulis pasal kerja. Simple tapi skop yang sangat besar. Kerja Oh kerja! Manusia Oh manusia! Semua yang dilahirkan, membesar, pergi sekolah hingga ke kolej atau universiti. Habis belajar dengan […]

  • ,

    Tanda Kepada Peningkatan Umur

    Assalamualaikum dan salam sayang daripada saya. Hari jadi adalah hari kelahiran seseorang. Tak semua orang berkesempatan menyambut hari jadi apabila sampai tarikhnya. Bukan satu kemestian pun. Walaupun tidak gah sambutannya tetapi dengan ucapan selamat hari jadi sudah memadai dan dapat menggembirakan seseorang. Tarikh hari jadi amat penting walaupun sekadar nombor tetapi itu adalah tanda kepada […]

  • ,

    Air Dan Api Ibarat Nyawa Kepada Manusia

    Assalamualaikum semua. Saya harap kawan-kawan pembaca berada dalam keadaan sihat bahagia dan sentiasa di bawah lindungan Allah SWT. Kita faham apa itu air dan apa itu api. Kedua-duanya mempunyai fungsi dan sumber yang amat diperlukan serta bermanfaat kepada kita semua. Setiap benda yang hidup ada hubung kait dan akan sentiasa berkaitan antara satu sama lain […]

  • , ,

    Petua-petua Yang Memberi Kebaikan

    Apa itu petua? Petua adalah amalan baik yang menjadi ikutan oleh semua orang. Tak kira kamu bangsa apa, agama apa sekalipun masing-masing ada petua yang tersendiri. Petua untuk menjaga diri, petua untuk kesihatan diri, petua untuk kelihatan cantik berseri dan macam-macam lagi. Kita harus mengamalkan petua-petua yang memberi kebaikan dan bukan memudaratkan diri. Yang paling […]

  • ,

    Bagaimana Untuk Menjahit Luka Di Hati Dan Mencari Diri Sendiri

    Aku menapak langkah perlahan. Ditemani earphone yang perlahan memainkan muzik lo-fi. Aku melangut ke atas, memandang langit yang kelam. Tiada bintang. Sunyi. Sesunyi hati sendiri. Apakah yang aku hilang? “Bukankah hidup adalah tentang perjuangan? Perjuangan untuk memenangkan diri sendiri daripada membebaskan segala yang melelahkan? Segala yang menikam setiap penjuru kebangkitan?” Aku teringat pada kata-kata Ann […]

  • , ,

    Perpaduan Asas Kesejahteraan

    Semua agama menyeru penganutnya untuk hidup bersatu padu. Begitu juga dengan agama Islam yang sangat menekankan perpaduan dalam amalan kehidupan. Penganut agama Islam di Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum seperti Melayu, India, Cina dan sebagainya. Usaha untuk mewujudkan perpaduan antara kaum amat sukar kerana setiap kaum mempunyai budaya, adat dan gaya hidup yang berbeza. Perpaduan […]

  • ,

    Tuhan, PadaMu Ada Kedamaian

    Kehidupan ini ialah perjalanan dan kembara dari Tuhan dan akan kembali kepada Dia yang Maha Esa. Demikianlah. Putaran hidup kita sebagai HambaNya. Menyusun kembali titik-titik takdir yang berlaku ini mungkin boleh dijadikan sesuatu yang baik untuk dikongsi dan pengalaman hidup untuk direnungkan terutamanya untuk diri sendiri kelak. Semoga coretan ringkas ini bukan hanya untuk dibaca […]

  • ,

    Terbang Bersama Sayap Kebahagiaan

    Assalamualaikum dan Salam sejahtera saya titipkan buat semua pembaca sekalian. Moga-moga Tuhan memberikan kesihatan dan kekuatan untuk kita semua agar kita dapat memberikan maafaat bukan sahaja kepada manusia bahkan seluruh mahluk yang ada di muka bumi ini. Tajuk penulisan saya pada kali ini ialah “Terbang Bersama Sayap Kebahagiaan”. Saya ingin tanyakan satu persoalan agar para […]

  • ,

    Depresi : Kamu Bukan Ingin Mati, Tapi Ingin Kesakitan Diakhiri

    Bangun pagi. Hati rasa hiba. Rasa macam ada sesuatu yang tak kena. Sedih. Tapi tak tahu kenapa. Sakitnya dalam dada. Sesak. Terlerai juga air mata. Belum puas menangis, waktu berlalu pantas. Dengan hati yang kosong, rutin harian diteruskan. Melangkah longlai, tubuh dibawa tanpa jiwa. Segalanya kelihatan tak bermakna. Hobi yang dinikmati dahulu sudah tidak menarik […]

  • ,

    Kecewa, Jalan Mencari Cinta Sejati

    Situasi yang sering terlukis dalam hidup sesiapapun, mencintai dan dicintai. Merasa indahnya cinta si dia, biarpun tak mengenali siapapun gerangannya. Sahabat, tahukah anda? Setiap lelaki dan wanita yang sihat akal fikiran telah dikurniakan oleh Allah perasaan cinta dan kasih sayang dalam jiwanya. Cinta dan kasih sayang ini adalah suatu fitrah yang ada pada setiap insan. […]

  • ,

    Bersahabat Biar Lillahi Taala

    Bersahabat biar Lillahi Taala, till Jannah, ukhuwah hingga akhirnya, kata-kata seperti ini sering kita baca di media-media sosial, dan mungkin juga kita yang pernah menulis caption di Instagram dikepil bersama gambar swafoto bersama sahabat handai. Kata-kata tersebut amat mudah untuk diungkap, dan cukup senang untuk ditulis, tetapi apa pula bila mahu dipratikkan? Jika mudah, saya […]